Startsida -
i
nnehåll

> Att slussa
> Artiklar
> Bildreportage
> Historik
> Nyheter
> Omgivning & Strandhugg
> Om föreningen
   
Sicklaslussen
> Sicklaslussens vänner

> in english...

 

Sicklaslussens
vänner

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

webmaster@sicklasluss.se


Slussfrossa: Basingstoke Canal, England

klicka på bilderna så blir de större

                                                 
                       

Under rubriken SLUSSFROSSA delar vi bilder och reseberättelser från andra kanaler, inkomna från våra medlemmar.

År 2015 hade jag fördelen att tillbringa merparten av min tid i England - ett land med en stolt kanalhistoria. Även om jag inte hade någon båt själv, så utgjorde kanalerna utmärkta leder för natursköna promenader. Kanalerna var byggda under den tid då pråmarna drogs av stora och stolta arbetshästar. Därmed kantas de flesta kanalerna av så kallade "towpaths" - häststigar väl lämpade för utflykter till fots eller per cykel.

Basingstoke Canal sammanband en gång Basingstoke i Hampshire med River Wey och därmed River Thames och London. Den blev färdigbyggd år 1749. Tyvärr blev kanalen aldrig någon kommersiell succé. Det transporterade godset hade långt mindre volymer än planerat. Dessutom drabbades den regelbundet av lågt vattenstånd på grund av lågt vattenflöde. Basingstoke Canal stängdes för kommersiell trafik 1910, då järnvägen som går parallellt med kanalen tagit över all trafik.

1932 rasade taket i kanalens Greywell Tunnel in, vilket omöjliggjorde båttrafik den sista sträckan till Basingstoke. Det sägs att kanoter lyckades ta sig igenom tunneln så sent som på 50-talet, men tunneln är nu helt blockerad.

År 1977 påbörjades ett restaureringsarbete av kanalen vilket resulterat i att kanalens 29 slussar mellan River Wey och Greywell Tunnel (Ash) nu åter är fullt fungerande. Ett tufft arbete av många ideella kanalfantaster! Bilderna ovan visar samtliga 29 slussar - med start i Byfleet (River Wey) och med mål i Ash. Namnet på slussar respektive pubar framgår av bildernas filnamn - så klicka på bilderna och tolka URL:en så ser ni vad jag passerade.

Kanalen nås enkelt med pendeltåg från London, t ex via stationen West Byfleet. Min tur startade i vid puben Catherine of Aragon och slussarna nummer 1, 2 och 3 i Woodham är snabbt avklarade. Man kan se på bilderna att kanalen och slusskaren är helt gröna av flytande vegetation. Ett tydligt tecken på lågt vattenflöde och sparsam båttrafik.

Efter ett kort besök på The Birch And Pines var även slussarna 4, 5 och 6 i Sheerwater avklarade om man var genast framme i Woking. Woking, vars borough har dryga 90.000 invånare, är lite av en centralort och inte minst en järnvägsknytpunkt efter kanalen. Här kan man finna all shopping och allt nöjesliv man önskar. Vill specifikt rekommendera The Bridge Barn Pub, vilken ligger pittoreskt precis på kanalens strand - ofta med typiska kanalbåtar (s k narrow boats) uppankrade.

Efter att ha passerat slussarna nummer 7, 8, 9 och 10 i St John's hade vi närmat oss lunchtid. Denna sovstad hade en minst sagt begränsat utbud av publika utskänkningsställen. I valet mellan en Indisk och en Italiensk restaurang valde jag ändå den förra: Storbritannien har ändå världens bästa indiska restauranger och även den här lilla pärlan var faktiskt riktigt bra.

Redway har en sluss, och Brookwood har förutom en liten järnvägsstation även tre slussar med numren 12, 13 och 14.

Deepcut är ett osedvanligt naturskönt område. Och inte minst 14 (!) slussar på en kort sträcka. Nummer 15 - 28. Här finner vi också Basingstoke Canal Visitor Centre. Tyvärr stängt när jag passerade och det var synnerligen oklart vilka öppettider de hade egentligen. Det fanns dock en del reklamblad uppsatta om diverse kanalturer och uthyrare av kanalbåtar.

Det är rent generellt svårt att hitta guidade kanalturer, men det är annars rekommenderat och relativt billigt att hyra en kanalbåt för några dagar eller veckor och köra själv köra på kanalerna. Slussar gör man också själv, förutsatt att man har en vev på båten som passar slussventilerna för tömning och påfyllning av slussarna.

Smet därför in på puben The Swan som hade en underbar uteveranda med kanalens vatten stilla flytande nedanför fötterna. Dagen till ära var puben full med cyklister som tränade inför ett cykellopp veckan efter. Några av cyklisterna bodde visst över på detta etablissemang och av ljudnivån att döma hade de inmundigat bra många fler pints än den enstaka öl jag själv avnjöt…

Fortsatte sedan efter kanalbanken och kom fram till turens riktiga höjdpunkt - den nya akvedukten i Ash. För att ta sig förbi den nybyggda och nedsänkta motorvägen A331 var kanalrestaurerarna tvungna att bygga en helt ny upphöjd akvedukt för båttrafiken. Det är alltid spektakulärt att åka båt upphöjd över den underliggande naturen och vägarna! Akvedukten är nu 134 meter lång, 5,5 m bred och tillåter båtar med ett djupgående om 1,3 meter. Akvedukten var färdigbyggd 1995.

Kvällen började bli sen, så direkt efter den sista slussen i Ash (nummer 29) avvek jag till Ash. Det avslutade en prommenad på drygt 3 mil. Den totalt navigerbara rutten hela vägen från River Wey till The Greywell Tunnel är annars hela 51 km.

Läs mer på :
https://en.wikipedia.org/wiki/Basingstoke_Canal https://en.wikipedia.org/wiki/Canals_of_the_United_Kingdom

Foto: Ingemar Åkerblom

> tillbaka till Bildreportage